اخبار

رسانه‌ها در لحظه پیام‌ها را به مخاطب انتقال می‌دهند

رسانه‌ها در لحظه پیام‌ها را به مخاطب انتقال می‌دهند
معاون رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، در میزگردی در خبرگزاری ایرنا با حضور رییس خانه مطبوعات و بسیج رسانه و یکی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان گفت: ابزار رسانه‌ای در شرایط مختلف، متفاوت است و در واقع امروزه این ابزار به خوبی و سهولت در اختیار بشر قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، یونس قیطانی اظهار داشت: شاید چند دهه قبل در یک روز زمستانی با برف سنگین کسی برای خرید روزنامه از خانه خارج نمی‌شد اما امروزه پتانسیل فضای مجازی و به ویژه پیام رسان‌های اجتماعی با سرعت مناسب، جذابیت و قیمت ارزان بیشترین اطلاعات را در واحد زمان به مخاطب ارائه می‌دهند.

وی افزود: رسانه‌های استان انصافا در بزنگاه‌های حساس و بحران‌های طبیعی و انسانی همواره فارغ از گرایش ها و مشی رسانه خود، با توان مضاعف و با دغدغه خدمت‌رسانی کردند.

اوج کار رسانه‌ها در کارگروه مجازی کرونا/عملکرد رسانه‌ها بارها در ستاد کرونا تحسین شده است

قیطانی یادآور شد: رسانه‌های استان با راه‌اندازی کمپین‌های تاثیرگذار، گروه‌های تبادل اطلاعات، کانال‌های کاربردی آموزشی با حضور اساتید و نخبگان و پزشکان و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مجازی و تولید محتوای ارزشمند آن چنان نقشی داشتند که بارها و بارها در ستاد استانی کرونا مورد تحسین و پاسداشت مسوولان ارشد قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: نقطه اوج کار رسانه‌ها در تالار مجازی کارگروه رسانه‌ای کروناست که با جلسات متعدد و با حضور مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۴۰ جلسه پرسش و پاسخ را با سوالات مد نظر خود و همچنین سوالات مردمی برگزار کردند که منجر به بسته‌ها و پیشنهادات مختلف سیاستی اجرایی شد و در نوع خود بی‌نظیر است.

معاون رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: از حسن رسانه‌ها در ایام کرونا، تطابق عملکرد این رسانه‌ها با پروتکل‌های بهداشتی است که در واقع همه را دور هم جمع می‌کند بدون آن که تماس و حضور فیزیکی برقرار شود و این امتیاز کمی برای مسوولان به عنوان مدیران حل بحران و مخاطبان نیست.

قیطانی افزود: در روزهای پیش‌رو و با شرایط خاص ویروس کرونا و نوع و سرعت و سهولت شیوع، رسانه‌ها جلودار اطلاع‌رسانی، آموزش و ارائه بسته‌های پیشگیری و درمان هستند.

وی از دیگر مزیت‌های این فضا را توجه به پیام‌های ویروسی و ضرورت اطمینان از صحت و سقم انتشار اطلاعات به دلیل امکان انتشار حداکثری در کمترین زمان و تبعات منفی و آسیب رسانی که ممکن است داشته باشد، جلو گیری از انتشار گفتگوها و بررسی هایی که در بستر خودرسانه ای و روزنامه نگاری شهروندی شکل می گیرد در سطح جامعه و به عنوان یافته های رسمی و علمی است.

حسن‌ها و آسیب‌های فضای مجازی/تولید محتوا توسط افراد شناسنامه‌دار از آسیب‌ها می‌کاهد

قیطانی ادامه داد: تاثیر در شکل‌گیری مطلوب قرنطینه و آموزش‌های پیشگیرانه و درمانی از یک سو، دامن زدن به شایعات، عدم تشخیص برای مخاطب عام در خصوص رسانه و غیررسانه از حسن‌ها و آسیب‌های رسانه‌های فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پیام‌رسان‌ها بیشترین مخاطبان را دارند و در عین حال با عنوان و با اسم رسمی "رسانه " فاقد مجوز و حتی متولی مستقیم از بعد رسانه‌ای هستند و با توجه به افزایش اقبال مردم به این فضا باید هر چه زودتر فکری برای این نقصان صورت گیرد.

قیطانی تاکید کرد: ورود افراد حقیقی و حقوقی شناسنامه‌دار و تولید محتوا از سوی متولیان قابل قبول و مورد استقبال از نظر وجاهت علمی و خبری می‌تواند از میزان آسیب‌ها تا حد زیادی بکاهد.

ظهور نوعی روزنامه‌نگاری گفت و گویی/خروج نخبگان راه حل بحران نیست

وی با بیان اینکه با ظهور این فضا، نوعی روزنامه‌نگاری گفت و گویی و بده‌بستانی اطلاعات در واحد زمان برای شهروندان به وجود آمده است، گفت: این موضوع ممکن است تبعات خسارت‌باری نیز داشته باشد اما خروج نخبگان در هر زمینه‌ای و عدم ایفای نقش مراجع حقیقی و حقوقی شناسنامه‌دار، راه حل این بحران نیست.

معاون رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار داشت: امیدبخشی و ایجاد روحیه نجات، نشاط و امیدواری به جای شایعات مخرب و ناامید کننده می‌تواند سرلوحه کار رسانه‌ای در شرایط کنونی و مشابه باشد.

قیطانی یادآور شد: کرونا و درگیری تمام طبقات اجتماعی جامعه با آن و فضای ترس و یاسی که در جهان ایجاد کرده است، می‌تواند بهترین فرصت و نقطه عطفی باشد برای رسانه‌های اجتماعی که با نقش‌آفرینی درست و حرفه‌ای، آن قسمت خالی لیوان را که همیشه در مورد این فضا به رخ کشیده می‌شود پر کنند و نگاه‌های مثبت را به سمت خود جلب کنند.

رسانه‌ها دچار اپیدمی انتشار اخبار تکراری نشوند

قیطانی تصریح کرد: رسانه‌ها و صاحبان آن‌ها باید هوشیار باشند تا دچار اپیدمی انتشار اخبار و اطلاعات تکراری نشوند که در طولانی مدت باعث کاهش اعتبار رسانه خواهد شد و با ترفندها و راه‌های برون‌رفتی که خود واقفند، نو به نو مخاطب را مشتاقانه با خود همراه کنند.

وی با بیان اینکه کرونا مخاطبان را به استفاده بی‌سابقه از فضای مجازی سوق داد، اظهار داشت: بی‌تردید این حضور در پساکرونا شاید تعدیل شود ولی به حالت پیش از آن بر نخواهد گشت، زیرا این فضا جذابیت‌هایی دارد که بتواند به راحتی، مشتری خود را حفظ کند.

قیطانی یادآور شد: برای این زمان رسانه‌ها باید استراتژی خود را بازسازی کنند و در عرض مخاطب قرار گرفتن را تمرین کنند و صراحت و شفافیت را در تولیداتشان بالا ببرند.

به گفته وی، امروزه مخاطب، محتوای رسانه‌ای را یکطرفه و چشم‌بسته قبول نمی‌کند، بلکه نقد می‌کند، تحلیل می‌کند و با دسترسی به تنوع و تکثر رسانه‌هایی که در اختیار دارد مقایسه می‌کند و سپس بر می‌گرداند.

 

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید